Проект реалізовано з використанням захищеного механізму (^) формування та доступу до баз даних через: off-line технологію кард-файлів
Це єдиний, на наш погляд, неспеціалізований проект, який може продемонструвати у сфері e-gov увесь комплекс заходів, що включатиме у себе складові е-цифрового підпису, е-форми запиту, технологія передачі даних з дотриманням вимог захисту інформації. Форма організації, в яку можуть бути залучені усі учасники інформаційно-правового обміну – наочна модель яка відобразить для суспільства сам процес у сфері е-урядування та проведе «Лікнеп» серед громадськості України, організацій, підприємств, установ державної влади, місцевого самоврядування і т.п. Інші проекти, наприклад «запити на рахунки бюджетних платежів» – це спеціалізований проект, до якого можуть бути залучені учасники інформаційно-правового обміну, які спеціалізуються на фінансах (бухгалтерія) - сплата податків та обов’язкових платежів. На сучасному етапі становлення громадянського суспільства в Україні актуального значення набуває розвиток інституту звернень громадян - ознайомитися із дослідженнями про Звернення громадян як важлива складова захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні Поштовхом для повномасштабного впровадження програми «Електронна Україна» має забезпечити передумова, яка і сформує єдиний підхід та створить послідовний план переходу до електронного обміну інформацією. Перш за все потрібно пробудити готовність управлінців до усвідомлення, що організація захищеного електронного доступу до інформаційних даних, які засвідчують результат діяльності органу влади на порядку денному. Подібні проекти зараз проводяться експериментально відповідно до плану заходів, які затвердив Кабмін з виконання завдань передбачених Законом України "Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 - 2015 роки". Підготовлено пропозиції щодо впровадження в центральних та місцевих органах виконавчої влади систем "Електронне міністерство" і "Електронний регіон"... У зв’язку з цим слід зазначити, що Міністерство юстиції є прибічником ідеї щодо поступового впровадження електронного урядування в усіх сферах суспільних відносин. Аналіз зауважень і пропозицій, що надійшли від представників громадськості, дає можливість виділити низку найбільш поширених зауважень стосовно положень проекту Закону, реалізація яких вбачається ускладненою через ряд причин матеріально-технічного та організаційного характеру. Як результат - рішення не прийнято - 18.03.2009 року Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" (щодо звернення, що подається у формі електронного документа) Причина досить банальна – депутати не збагнули: як буде авторизуватися звернення (захист від анонімок) коли ринок цифрового підпису розвивається надто повільно та фільтруватися спам (масова розсилка кореспонденції рекламного чи іншого характеру адресатам, які не висловили бажання її одержувати), також механізми реагування органу звернення на отримане електронно звернення (реєстрація самого факту отримання електронного повідомлення – було надіслано електронне звернення чи не було). Порушенні питання по авторизації повідомлення та захисту від спаму вже давно враховані та реалізовані у регіональних програмах електронного обміну інформацією, але чомусь не отримають схвалення від центральних органів виконавчої влади щодо подальшого запровадження на всій території України. Від чіткого управлінського реагування залежать подальші законодавчі ініціативи та їх позитивне рішення. Особистий прийом громадян з письмовим фіксуванням мети чи причини звернення по своїй суті дає кращий ефект – «tet-a-tet» напрямляє засоби порозуміння у потрібне русло. Стиль письмового звернення громадянина мало чим відрізнятиметься від висловлювань на електронних форумах (окрім авторизації особи) – емоції переважають над здоровим глуздом. Чи запозичати досвід у країн, де механізм звернення є «відшліфованим» та біль-менш пристосованим до потреб громадян - за описаному у вищенаведеному матеріалі, служби “єдиного вікна”, на прикладі Москви чи “e-petitioning” Шотландії, або інших країн? Щось дієве потрібно і запозичити та запровадити власний підхід.
Головне, не потрібно ставити питання – чи розширювати перелік способів реалізації громадянином права на звернення з використанням мережі Інтернет не виключаючи можливості обирати інший доступний для кожного конкретного суб’єкта звернення спосіб реалізації зазначеного права. Причина криється не лише у формі звернення, а у заходах його опрацювання. Особливої уваги вимагає актуальна проблема формального ставлення посадових осіб до розгляду звернень громадян. Її вирішення потребує комплексного підходу, що прямо пов'язано з посиленням відповідальності за порушення законодавства про звернення громадян. А конкретизувати завдання – створити механізм, який спонукатиме (як додатковий елемент функції самоконтролю на противагу обов’язкам які врегульовані законом) справедливо проводити звернення громадян та одночасно забезпечити перехідний варіант між письмовим зверненням та електронним поданням. Найкращим варіантом для демонстрації підходить розроблений проект «Оприлюднення зареєстрованих звернень громадян», якщо вони не містять інформації таємного характеру. Це означає, що усі свої: питання, зауваження, пропозиції, заяви, скарги на дії чи бездіяльність, прохання та вимоги потрібно оформляти письмово як звернення до структур, у повноваження яких входить вирішення порушених питань. Далі громадянин, отримавши реєстраційний номер свого звернення в органі звернення та оприлюднює своє звернення через механізми безпечного (захищеного) формування та доступу до бази даних через off-line технологію кард-файлів: 1 Test-form: Реєстрація звернення громадян - оприлюднення! 2 Test-form: Запити до банку даних звернення громадян! Запити до бази даних здійснюються відповідно до відомчих повноважень, якому підпорядковується безпосередній орган, до якого було оформлено звернення, або будь-якою особою, яка матиме в наявності кард-файл та цифровий підпис - інформація матиме відкритий статус відповідно до класифікатора звернення. Органи влади будуть зацікавленні здійснювати запити по відомчій приналежності, щоб володіли інформацією з первинного джерела – це буде спонукати до дієвих та результативних заходів. Контроль та моніторинг процесу виконання звернень громадян має взяти на себе координуючий орган у складі: обласні державні адміністрації (яким відповідно до закону закріплені функції нагляду), громадські об’єднання (система стримувань і противаг) та спецслужби (захист бази від несанкціонованого доступу).
Не вносячи змін до законодавства можна вже сьогодні здійснювати реєстрацію звернення та робити запит до бази даних використовуючи поштовик “The Bat” володіючи цифровим S/MIME підписом для поштових сертифікатів від міжнародних центрів сертифікації, які є доступніші та дешевші для здійснення тестових проектів. При позитивному результаті можна протягом короткого терміну перейти на національний стандарт України ЦСК ГОСТ 28147-89, ДСТУ 4145-2002 не зазнавши при тому ніяких незручностей для користувачів та сумісності тестових і робочих баз даних. Закон не забороняє використовувати поштові сертифікати від міжнародних центрів сертифікації (тільки юридичної сили ці підписи не мають). Законом передбачено, що якщо Україна підпише міжнародну угоду про використання міжнародних стандартів ЕЦП, то вони діятимуть нарівні з національним стандартом. В цілому ринок електронних послуг знаходиться в зародковому стані, а законодавчими змінами хочуть взагалі викликати відразу до звітності в електронному вигляді через запровадження приватних «операторів електронної звітності». Біда в тому, що держструктури, які повинні регламентувати і регулювати цей ринок, цим не займаються. Тому спостерігається картина, що сертифікати ЕЦП не сумісні між собою. Наприклад, підпис поставлений засобом ЕЦП АЦСК "ААА" не можна перевірити засобом ЕЦП АЦСК "БББ".
Із вищевикладеного випливає мета - надати тест-формі робочого змісту, а саме: 1. Електронна взаємодія ресурсу з користувачами носитиме обов'язковий характер, а тому вимагатиме ідентифікації сторін. Таку взаємодію не можливо реалізовувати в on-line режимі, тобто через web інтерфейс. 2. Визнання відповідальності ресурсу за достовірність розміщеної інформації. 3. Розробка чітких механізмів взаємодії між учасниками інформаційно-правового обміну. Запропонований проект у комплексі з іншими заходами забезпечить створення передумов для моніторингу влади через оприлюднення звернення громадян - відкритість та прозорість процесу прийняття рішень, досягнення логічного підходу в управлінському процесі державотворення.
Пропонуємо наочно протестувати діючу демоверсію здійснивши запит на кард-файл Відправляємо запит на отримання електронною поштою форми - кард-файлу ///Для користувачів TheBat ПК Захід - відправивши сформований запит (це повідомлення) Вам буде надіслано кард-файл та інструкцію користувача - форму електронного запиту до бази даних\\\
Рис1. Форма запиту із ПК "The Bat"
(^) - до запровадження повноцінного сертифікованого цифрового обміну через ПК "Захід" тестове формування даних та запити бази даних здійснюватимуться із поштаря "The Bat". ПК"Захід" - цифровий підпис, національний стандарт України ДСТУ-4145-2002 - забезпечення доступу до відділених баз даних органів державної влади та місцевого самоврядування та ПК The Bat - цифровий підпис, міжнародний стандарт, алгоритм RSA - забезпечення доступу до відділених баз даних інших юридичних та фізичних осіб
From: To: ------------е-mail повідомлення з вмістом е-запиту ------------ <?xml version="1.0" encoding="windows-1251"?> <REQUEST xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemaLocation="J0103503.xsd"> <REQUESTHEAD> <CARDFILE>TEST-VERSION="GOV-OUT 1.0.1"</CARDFILE> <SOFTWARE>4.2.42</SOFTWARE> <FROMADDR>org-ua@ukr.net</FROMADDR> <REPLYADDR>org-ua@ukr.net</REPLYADDR> <DATA_TIME>09.02.2011.20:33:10</DATA_TIME> </REQUESTHEAD>
</REQUESTBODY> </REQUEST> -------------------------------------------------------------------------------- Листа підписано цифровим підписом і модифікаціям він не підлягає.
Проекти які доповнюють одне одного: 1 - безпосередня відповідь без централізації бази даних, 2 - централізація бази даних публічної інформації. www.z.gov.ua - альтернативне формування електронного звернення 1. Безпосереднє звернення до органів влади в електронному вигляді – запит і безпосередня відповідь без централізації бази даних. Публічна інформація - погоджено оприлюднення зареєстрованих звернень 2 . Оприлюднення зареєстрованого письмового звернення до органів державної влади органів місцевого самоврядування, об'єднання громадян, підприємств, установ, організацій, засобів масової інформації у централізованій базі даних публічної інформації. Формування електронної бази даних відбуваються завдяки громадянській позиції. Доступ до бази даних надається усім учасникам інформаційних відносин на рівних правах відповідно до сформованих електронних запитів. Доручення, згода на оприлюднення звернення здійснюється: - органом звернення на письмову вимогу громадянина - запропоновано органом звернення погодженого з громадянином - третіми особами на письмове прохання громадянина - через уповноважену особу - безпосередньо громадянином Усі ці заходи в комплексі повинні спонукати об’єкт звернення реагувати на звернення відповідно до вимог законодавства, а основне завдання - це балансування прав та обов’язків у процесі інформаційно-правового обміну інформацією. Отримання на своє звернення обґрунтовану відповідь чи дію, а не відписку. Тобто, неналежне виконання владних повноважень буде оцінено іншими учасниками інформаційного обміну (вищестоящою організацією, громадською радою, і т.п. ) через право доступу до публічної інформації через електронні запити.
Для повноти інформацію рекомендуємо ознайомитися із матеріалами зазначеними в заголовку даної статті: авторські ініціативи - проекти - рішення!