Погляди на створення електронної державної влади в Україні
Останнім часом в європейській практиці поняття "державного управління" ґрунтується на таких принципах, як спрямованість на потреби громадян, економічна ефективність і відкритість для громадського контролю та ініціативи. Тобто, з однієї сторони – держава здійснює управлінську діяльність, виконує роль регулятора соціально-економічних процесів шляхом встановлення "правил гри" для громадян та бізнесу, з іншої - держава розуміється як постачальник послуг, який повинен працювати на інтереси широких верств, забезпечуючи надання послуг громадянам та суб’єктам господарювання. Уряди багатьох країн визнають важливість розвитку інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення прогресу в умовах швидкої глобалізації світової економіки. Електронна державна влада як нова модель державного управління здатне змінити саму природу влади, зробити її більш прозорою і підконтрольною громадськості. У рамках електронної державної влади інтегруються інформаційні ресурси органів державної влади, забезпечується доступ до них, а також створюється система інтерактивних он-лайнових послуг. Електронна державна влада дає можливість широкої взаємодії органів влади, бізнесу, громадських організацій та громадян у процесі керування суспільством на основі взаємозалежних внутрішніх урядових і зовнішніх суспільних інформаційних структур. В європейських країнах існує багато прикладів, коли громадськість, з однієї сторони, приймає активну участь в обговоренні та прийнятті законодавчих актів, програм урядових проектів через урядові форуми, з іншого – там же отримують державні послуги. Це, на мій погляд, й є реальним прикладом "електронної державної влади" у дії. Враховуючи прагнення України до вступу в Євросоюз першечерговим завданням, на мій погляд, є запровадження європейських стандартів щодо системи надання державних послуг. Класифікатор Євросоюзу включає 20 типів пріоритетних державних електронних послуг, з яких 12 для громадян та 8 для бізнесу. Найбільш популярними державними послугами у населення є: працевлаштування та пошук роботи, оплата прибуткових податків громадянами, послуги соціального забезпечення, повідомлення про зміну адреси, оформлення особистих документів, користування громадськими бібліотеками, реєстрація у вищих навчальних закладах, реєстрація автомобілів, реєстрація народження і шлюбу; декларація для поліції, одержання дозволів на будівництво, медичні послуги. Для бізнесу найчастіше використовуються наступні послуги, що надаються урядом: оплата податків на додану вартість, оплата корпоративних податків, реєстрація нових компаній; оформлення митних декларацій, соціальні відрахування роботодавців, подання відомостей про наявність вакантних робочих місць, проведення державних закупівель і тендерів. Опис державних послуг, зазвичай, представляється у вигляді неструктурованого тексту, орієнтованого на розуміння середньостатистичним громадянином, з повною інформацією про них: організації, які надають послуги; порядок надання; вартість у різних ситуаціях; набори документів і опис дій громадянина; посилання на сайти пов’язаних організацій; посилання на завантаження форм і бланків або посилання для переходу для отримання он-лайнової послуги в інтерактивному режимі. Переведення державної послуги до множини інтерактивних он-лайнових послуг здійснюється на основі аналізу статистики відвідувань порталів та пріоритетності надання послуги з точки зору споживача. Варто підкреслити, що у рамках суворого дотримання цього переліку державних послуг в Євросоюзі немає: деякі країни зробили наголос на економічну складову (Великобританія), інші – на соціальну та культурну (Бельгія, Франція, Австрія). Таким чином, оскільки Україна сьогодні активно інтегрується в міжнародні економічні структури, то актуальним стає питання узагальнення та адаптації європейського досвіду побудови електронної державної влади.